Webcontent-Anzeige
KOMPLEKSOWY PROJEKT ADAPTACJI LASÓW I LEŚNICTWA DO ZMIAN KLIMATU - MAŁA RETENCJA ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE EROZJI WODNEJ NA TERENACH NIZINNYCH - KONTYNUACJA
Nadleśnictwo Kobiór informuje, iż przystąpiło do programu pn. „Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych – kontynuacja”.
Podmioty realizujące projekt:
- Beneficjent: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe reprezentowane przez CKPŚ
- 151 nadleśnictw z terenu 17 Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych
- Partnerzy projektu: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Ochrony Mokradeł
Okres realizacji:
2024-2028
Cel główny projektu:
Wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia związane ze zmianami klimatu poprzez realizację do końca 2028 r. kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych ukierunkowanych na zapobieganie powstawaniu lub minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk/ procesów klimatycznych takich jak susze i pożary, powodzie i podtopienia, intensywne lub długotrwałe opady atmosferyczne, ekstremalne przepływy wód w korytach, spływy powierzchniowe, niszczące działanie wód wezbraniowych.
Cele szczegółowe:
- Rozwój systemów małej retencji poprzez wykonanie obiektów i kompleksowych zadań gromadzących wodę do końca 2028 r.
- Rozwój systemów związanych z przeciwdziałaniem zbyt intensywnym spływom powodującym nadmierną erozję wodną na terenach nizinnych poprzez wykonanie obiektów do końca 2028 r.
W Projekcie wyznaczono również dodatkowe cele związane z działaniami edukacyjnymi oraz monitoringiem tj.:
- Wzrost wiedzy nt. wpływu małej retencji wodnej na środowisko poprzez opracowanie metodologii oceny wpływu na podstawie monitoringu środowiska wybranych zadań do 2028 r.
- Zwiększenie efektywności działań w zakresie adaptacji do zmian klimatu poprzez opracowanie dobrych praktyk realizacji działań retencyjnych do końca roku 2028.
- Podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez realizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników do końca 2028 r.
Planowane działania:
W ramach projektu będą realizowane inwestycje łączące przyjazne środowisku metody techniczne i biotechniczne, obejmujące m.in.:
- budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę zbiorników małej retencji oraz zbiorników suchych;
- budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę małych urządzeń piętrzących oraz gromadzących wodę w szczególności zastawek, progów, przetamowań koryt, przepustów z piętrzeniem, zastosowanych w celu spowolnienia odpływu wód powierzchniowych i/lub stworzenia tzw. retencji korytowej oraz rozlewisk;
- renaturyzację siedlisk podmokłych w szczególności poprzez podniesienie poziomu wód i ich stabilizację;
- przebudowę, rozbudowę lub rozbiórkę obiektów niedostosowanych do wód wezbraniowych lub zastąpienie ich innym rodzajem budowli komunikacyjnej, ale także budowę nowych obiektów w celu zabezpieczenia koryta oraz ochronę jakości wód (przede wszystkim mostów, przepustów, brodów);
- zabezpieczenie obiektów infrastruktury leśnej przed skutkami nadmiernej erozji wodnej związanej z nawalnymi opadami (m.in. kaszyce, narzut kamienny, umocnienia skarp);
- unaturalnianie koryt poprzez odtwarzanie naturalnej geometrii i trasy (remeandrowanie cieków naturalnych, meandrowanie rowu), tworzenie zróżnicowanych siedlisk w korycie np. układ bystrze-ploso oraz odtwarzania terenów zalewowych.
Projekt stanowi kontynuację działań realizowanych przez Lasy Państwowe w ramach projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i 2014-2020.
Planowane rezultaty projektu:
W projekcie planuje się wykonanie łącznie 1030 sztuk obiektów i kompleksowych zadań (wskaźnik produktu), osiągnięcie pojemności obiektów małej retencji o wartości 7 065,2 tys. m3 oraz osiągnięcie objętości obiektów małej retencji w wartości 5 700 tys. m3 (wskaźnik rezultatu).
Ponadto dodatkowym wskaźnikiem realizacji projektu będzie podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez organizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników.
Planowana wartość projektu:
- Całkowity koszt realizacji projektu: 511 560 000 zł
- Kwota wydatków kwalifikowalnych: 405 670 000 zł
Kwota dofinansowania z UE: 323 359 557 zł
Nadleśnictwo Kobiór zaplanowało do realizacji 3 zadania:
- odbudowa kompleksu stawów „Stare stawy” w Gminie Wyry
- przebudowa stawu Wspólnik na terenie Gminy Kobiór
- przebudowa stawu Dąbrowica na terenie Gminy Kobiór
Zadania mają na celu przywrócenie pierwotnej retencji stawów oraz zwiększenie retencji na terenach sąsiednich z uwzględnieniem ochrony torfowisk.
Asset Publisher
Szkoła Leśna – poznajemy dzieje Ziemi i historię żubra
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Beskidy Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska oraz ze środków własnych Nadleśnictwa Kobiór.
Nadleśnictwo Kobiór wraz z partnerem po stronie czeskiej Miastem Frydlant nad Ostravici zrealizowało w 2022 roku projekt pod nazwą: „Szkoła Leśna – poznajemy dzieje Ziemi i historię żubra”
Projekt został zrealizowany na obrzeżach rezerwatu przyrody „Żubrowisko”, który jest zlokalizowany na terenie powiatu pszczyńskiego, Gminy Pszczyna obszar wiejski.
Powstały obiekt stanowi jeden z elementów ścieżki edukacyjnej „W krainie pszczyńskiego żubra” biegnącej wokół zagrody pokazowej żubrów w Jankowicach.
Głównym celem projektu było nawiązanie współpracy między regionami polsko-czeskiej granicy, polepszenie warunków ruchu turystycznego na terenie przygranicznym, a także innych gałęzi bezpośrednio nawiązujących do ruchu turystycznego.
Cele szczegółowe projektu:
- powstanie unikatowego zaplecza do realizacji zajęć edukacyjnych i innych form aktywności dla młodzieży szkolnej(plenery, warsztaty, prelekcje)
-ekspozycja edukacyjna daje możliwość osobom odwiedzające to miejsce poznanie tematyki związanej z historią naszej planety
- promocja pogranicza czesko-polskiego, regionu bogatego zarówno przyrodniczo, ale również historycznie i kulturowo,
- uaktywnienie ludzi starszych poprzez stworzenie obiektu edukacyjnego umożliwiającego przeprowadzenie różnorodnych aktywności,
Partnerzy projektu:
Beneficjent:
PGL LP Nadleśnictwo Kobiór ul. Katowicka 43-211 Piasek
Partner:
Miasto Frydlant nad Ostravici, ul. Namesti 3, 73-911 Frydlant nad Ostravici.
Opis działań w projekcie:
1. Utworzenie szkoły leśnej:
- adaptacja budynku kasowego na potrzeby ekspozycji,
- montaż kasetonów przedstawiających dzieje Ziemi z podziałem na ery, okresy i epoki,
- montaż gabloty przedstawiającej sylwetki żubrów od czasów prehistorycznych do współczesnych,
- montaż gablot z modelami pra-roślin,
- montaż spirali czasu, makiety przedstawiającej upływ czasu z wyszczególnieniem epok geologicznych.
2. Wycieczka pracowników Nadleśnictwa Kobiór do Miasta Frydlant nad Ostraivci,
3. Wycieczka do Pszczyny przedstawicieli czeskiego partnera,
4. Otwarcie szkoły leśnej i prezentacja ekspozycji.
5. Warsztaty twórcze płaskorzeźba z motywem roślinnym.
6. Warsztaty ceramiczny z motywem pra-żubra i pra-rośliny.
7. Warsztaty plastyczne grafika z motywem roślinnym.
8. Wykonanie materiałów promocyjnych z motywem ścieżki i logotypami projektowymi: kubki ceramiczne, torby bawełniane, koszulki bawełniane, zakładki papierowe, kalendarz biurkowy oraz folder informacyjny o projekcie.
Ekspozycja w Szkole Leśnej nawiązuje do tematyki ścieżki edukacyjnej zlokalizowanej w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Tematyka tablic edukacyjnych związana jest min. z biologią żubra oraz historią hodowli gatunku. Tematyka ekspozycji związana z historią Ziemi oraz prezentacja żubra jako gatunku prehistorycznego wzbogaca i urozmaica to miejsce oraz stwarza różnorodne możliwości prowadzenia edukacji dzieci , młodzieży oraz osób starszych.
Opis działań w projekcie: Szkoła Leśna – poznajemy dzieje Ziemi i historię żubra”:
1. Wycieczka do Pszczyny przedstawicieli czeskiego partnera;
W dniu 6 października br. przedstawiciele czeskiego partnera byli gośćmi nadleśnictwa Kobiór. Spotkanie odbyło się na terenie Ośrodka Hodowli Żubrów i Edukacji Leśnej w Jankowicach. W trakcie spotkania omówiono bieżące i planowane działania w projekcie.
W terenie zaprezentowano obiekty edukacyjne jakie posiada nadleśnictwo i omówiono specyfikę działalności edukacyjnej Lasów Państwowych. Spotkanie zakończono wspólnym spacerem po starówce w Pszczynie, prezentacja zabytków miasta oraz parku.
2. Wycieczka pracowników Nadleśnictwa Kobiór do miasta Frydlant nad Ostrawicą;
W dniach 10-11 października przedstawiciele Nadleśnictwa Kobiór gościli na terenie miasta Frydlant na Ostawicą. W trakcie pobytu odbyło się spotkanie w Urzędzie Miasta Frydlant z Panią Burmistrz oraz pracownikami odpowiedzialnymi za przygotowanie i realizację projektów transgranicznych. Było ono okazją do zapoznania z tematyką zrealizowanych w ostatnich latach oraz będących w trakcie realizacji mikroprojektów.
Kolejne punkty pobytu to:
1. Miasta Frydlant i prezentacja obiektów historycznych i kulturowych, które zostały zrewitalizowane z funduszy unijnych, jako projekty transgraniczne. Zwiedzanie centrum miasta, Kościół św Bartłomieja, Klasztor Boromeusza wraz z zabytkową kaplicą Jana Nepomucyna.
2. Zapoznanie się z „Technotrasą” i pobyt w Galerii Artystycznej Emalii i Żeliwa. Galeria prezentuje historię hutnictwa na terenie Miasta Frydlant oraz unikatowe prace artystów wykonane w technice emaliowania.
3. Pobyt w Artystycznej Pracowni Emaliarskiej i udział w warsztatach zdobienia emalią. W trakcie pobytu w pracowni uczestnicyzapoznali się z projektami realizowanymi w ramach współpracy transgranicznej między partnerami polskimi i czeskimi.
4. Zwiedzanie odlewni żeliwa „Beskyd” na terenie Miasta Frydlant. Podczas pobytu na terenie odlewni polska grupa miała okazję obserwować pracę pieca hutniczego oraz produkcję wyrobów żeliwnych,zapoznać się z historią miasta związaną z hutnictwem żelaza.
5. Pobyt na górze Ondrejnik położonej na wysokości 890 m.npm. W trakcie pobytu nasza grupa miaa okazję zobaczyć zabytkową kamienną kaplicę św. Antoniego, obiekt odrestaurowany z funduszy unijnych w ramach realizacji mikroprojektów. U podnóża góry czescy partnerzy zaprezentowali nam edukacyjną ścieżkę leśną „Vyhlidka”. Ścieżka charakteryzuje się oryginalnymi rozwiązaniami projektowymi i bogatą tematyką edukacyjną.
6. Ostatnim punktem pobytu było spotkanie z przedstawicielami czeskiego partnera
w trakcie którego szczegółowo została omówiona realizacja naszych projektów, zaawansowanie prac i harmonogram działań do końca roku 2022.
3. Warsztaty plastyczne :
W dniach 8 grudnia odbyły się 3 warsztaty plastyczne związane tematycznie z realizowanym projektem. W warsztatach uczestniczyła młodzież szkolna ze szkół z terenu powiatu pszczyńskiego i Miasta Tychy. Były to: Warsztaty twórcze - płaskorzeźba z motywem roślinnym, Warsztaty ceramiczne z motywem pra-żubra i pra-rośliny.
Warsztaty plastyczne - grafika z motywem roślinnym.
W trakcie warsztatów wykonywano prace z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Powstały prace w technice monotypii, grafika z motywem roślinnym i rzeźba w glinie. W wykonywanych pracach wykorzystano elementy związane z żubrem jako gatunkiem prehistorycznym oraz roślinami występującymi na naszej planecie w minionych epokach.
4.Spotkanie otwierające szkołę leśną:
W dniu 12 grudnia odbyło się spotkanie otwierające utworzoną szkołę leśną.
W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni przedstawiciele RDOŚ Katowice, Gminy Pszczyna przedstawiciel projektanta i wykonanwcy, nauczyciele szkoły Podstawowej w Międzyrzeczu i Studzienicach. W trakcie spotkania zaprezentowano zrealizowany projekt, omówiono poszczególne działania w projekcie. Spotkanie zakończyło się zwiedzaniem nowo utworzonego obiektu.
5. Wykonanie materiałów promocyjnych:
W ramach promocji projektu zaprojektowano i wykonano: kubki ceramiczne, torby bawełniane, koszulki bawełniane, zakładki papierowe, folder informacyjny o projekcie oraz kalendarz biurkowy.
6.Utworzenie „Szkoły Leśnej”:
Ekspozycja szkoły leśnej powstała po zaadoptowaniu dawnego budynku kasowego zlokalizowanego w części edukacyjnej Ośrodka Hodowli Żubrów i Edukacji Leśnej w Jankowicach. W sąsiedztwie ekspozycji zlokalizowana jest zagroda pokazowa żubrów
oraz ścieżka edukacyjna „W krainie pszczyńskiego żubra” .
W powstałej Szkole Leśnej zamontowano następujące elementy edukacyjne:
1.Pięć kasetonów podświetlanych diodami LED prezentujących czternaście epok geologicznych wraz z lustracjami zmian zachodzących na ziemi na przełomie dziejów (wędrówkę kontynentów).
2.Model Spirali Czasu. Grafika oparta na strukturze muszli amonitu przedstawia zaczynając od centrum pradzieje ziemi. Spiralnie poukładane są one zgodnie z wykazem stratygraficznym i wzbogacone w wybrane wydarzenia geologiczne lub ewolucyjne. Całkowity czas trwania ewolucji geologicznej ziemi i życia na niej został w tej grafice przyrównany do jednego roku. Poszczególnym wydarzeniom z przed tysięcy i milionów lat przypisano daty w obrębie jednego roku. Taki model myślowy pozwala na zrozumienie czasu trwania ewolucji homo sapiens i innych istot zamieszkujących ziemię obecnie i w przeszłości.
3.Drzewa Dewońskie. W szklanej gablocie zamontowano pięć modeli pra-drzew z epoki dewonu, tj.: paproć drzewiasta (Medullosa), drzewiasta forma widłaków (Lepidodendron), drzewiasta forma skrzypów (Kalamit), rośliny nagonasienne (Kordait), oraz drzewo z gatunku kladoksylopsydów (Eospermatopteris). W tle na ścianie gabloty zamieszczona została grafika z lasem dewońskim.
4.Historia żubra na tle historii roślinności Polski. W przeszklonej gablocie osadzono makietę przedstawiającą zmieniającą się roślinność w zależności od panującego klimatu w okresie ostatnich 10000 lat (Holocen) . Nad makietą wykonana została instalacja czterech ramek cyfrowych z prezentacjami pokazującymi historię powstania gatunku żubr.
Dokumentacja zdjęciowa z realizacji projektu - https://kobior.katowice.lasy.gov.pl/szkola-lesna-galeria